Безсъние – причини, симптоми, лечение

12 февруари 2018 | 17:14
видяна 1725
коментари 0
Снимки: unsplash.com

Безсънието е разстройство на съня, което, според най-новите статистически данни, засяга периодично между 30 и 40% от хората, а не по-малко от 10-15% по техните собствени думи страдат постоянно от безсъние.

Липсата или недостигът на сън дори и само за една нощ имат лесно забележими последствия: сънливост през деня, недостатъчна работоспособност, честа смяна на настроението, раздразнителност, чувство на пренапрежение или летаргия, усещане за общо неразположение – както физиологично, така и психично.

Безсънието, а дори и недостигът на сън, се асоциира от специалистите с повишен риск от поява и развитие на различни хронични заболявания.
 

Причини за безсъние


Те могат да са толкова различни, както по природа на появата им, така и по характер на проявите, че е трудно да бъдат обобщени и изброени на кратко.

Все пак, като цяло, най-честите причини за безсъние, недостиг на сън или неговото влошено качество могат да бъдат сведени до:

- Прекъсвания в т.нар. циркаден ритъм (редуването на сън и будно състояние): смяна на часовата зона (jet lag), работа на нощни смени, пребиваване на голяма надморска височина, постоянно наличие на паразитен шум, прекалено висока или екстремно ниска околна температура.

- Психични предпоставки: различни психични разстройства и заболявания – биполярно разстройство, депресия, чест стрес, пренапрежение и др.под.

- Медицински състояния и заболявания: хронична болка, хронична умора, сърдечносъдови заболявания, ангина, гастро-езофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ), астма, сънна апнея, артрит, ракови заболявания, болести на Паркинсон и Алцхаймер, хипертиреоидизъм и др.

- Хормонален дисбаланс: резки промени в нивата най-вече на естрогена, хормоналните промени, обичайно съпровождащи месечния цикъл.

- Различни други фактори: генетична предразположеност, бременност, хиперактивност, хъркане и др., спане в недостатъчно тъмна и тиха среда (вкл. работещ телевизор, компютър и др.под.).

- Медикаменти: немалко лекарства могат да влошат качеството на съня и дори да доведат до безсъние. Сред най-масовите от тях са алфа- и бета-блокерите, статините, кортикостероидите, АСЕ-инхибиторите, както и масово използваните в редица хранителни добавки вещества като хондроитин и глюкозамин.
 

Симптоми на безсънието


Само по себе си безсънието и различните видове разстройства на съня могат да са симптом на някакво заболяване. Все пак, медицината асоциира с безсънието поредица от симптоми:

- трудно заспиване,
- често събуждане или такова по-рано от обичайното),
- усещане за умора (още със самото събуждане),
- сънливост и чувство за непрекъсната умора в течение на деня,
- раздразнителност, пренапрежение, потиснатост,
- лоша концентрация,
- некоординираност и повишено количество грешки и инциденти при рутинни дейности,
проблеми в общуването,
- нарушения в стомашно-чревния тракт.
 

Лечение на безсънието и проблемите със съня


Преди да се започне каквото и да било третиране на проблемите със съня, е необходимо да се направи най-важното – да се открие (разбира се, ако се окаже възможно) причината, която ни пречи да заспиваме или да спим достатъчно и пълноценно.

Добре е да се отчита и периода, в който страдаме от безсъние. Ако става дума за няколко дни до 2-3 седмици, не може да се говори за хронично състояние. Кратковременните разстройства в съня могат да изчезнат дори от само себе си или след някои съвсем общи мерки – повече почивка, смяна на средата, спазване на точен час на заспиване, прием на леки успокояващи най-вече от растителен произход, медитация и т.н. Ако пък става дума за проблеми със съня при хора, които пътуват много, преминавайки по няколко часови зони на ден, най-вероятно е налице нарушение в циркадния ритъм и прием на препарат, съдържащ мелатонин, ще е напълно достатъчен. Магнезия също помага при безсъние. Приемайте повече храни богати на магнезий.

Ако безсънието е хронично (т.е. продължава повече от 2-3 седмици) е наложително да се разбере неговата природа. Едва след това може да се пристъпи към лечение, в което, в зависимост от установените за безсънието причини, могат да се включат:

- лекарства без рецепта или добавки, съдържащи най-често мелатонин и/или различни растителни екстракти, познати и ползвани още от традиционната медицина като - общоуспокояващи и благоприятстващи съня,
- антихистаминов препарат,
- лекарства с рецепта, предписани от наблюдаващия лекар.

Въпреки че медицината е напреднала много в разбирането на значението и механизмите на съня, все още има твърде много неизвестни. Затова, особено при наличие на хронично безсъние, е най-добре да се направи консултация с вашия общопрактикуващ лекар или специалист.

Коментари

Добави Коментар

Най-четени