Автор
Ива Петрова

10 уловки, които ни карат да харчим като луди

Представяме ви десетте най-разпространени трикове, които маркетинг-специалистите използват за повишаване на продажбите в супермаркетите.

Неудобни каси

Над 60 % от хората изваждат ненужните покупки, докато чакат на опашка на касата. За да не могат клиентите да се откажат от спонтанните си покупки, касите са направени така, че да няма къде да си оставите ненужния продукт.

Почивка без почивка

В зоните за почивка в моловете можете да си отдъхнете и да хапнете нещо, а после да продължите пазаруването. Но едва ли ще прекарате много време в хапване – неудобните мебели, малкото разстояние между масите, шумът и ехото ще ви пратят бързо обратно по магазините. Така моловете едновременно задържат уморените посетители и не им позволяват да седят дълго със скръстени ръце.

Ни прозорци, ни часовник

Всички знаят, че в казината няма часовници и прозорци. Това се прави, за да изгуби човек представа за реалността и да прекара възможно най-много време в заведението. На същия принцип работят и моловете, в които също няма часовници, а прозорците са рядкост.

Уютни магазини

Всички коридори на моловете са ярко осветени и в тях звучи силна музика. Освен това плочките на пода отразяват чудесно светлината и звука, засилвайки ефекта. Но щом влезете в някой магазин, подовото покритие става меко, светлината – по-приглушена, а музиката – спокойна и приятна за ухото. Всичко това създава усещане за комфорт и ще ви накара да стоите по-дълго в магазина.

Хитри огледала в пробните

Колкото и да е тъжно това, огледалата в пробните са направени така, че да изглеждаме в тях по-стройни и високи и с по-хубав тен. Например в някои магазини за бельо огледалата са направени с розов пигмент, който кара кожата да изглежда мургава. Това спомага за увеличаване на продажбите – практиката показва, че колкото повече се харесваме с определена дреха, толкова по-вероятно е да я купим.

Разместване на стоките

Ако човек известно време пазарува в един и същ магазин, той научава къде точно се намират различните стоки и отива целенасочено към тях, подминавайки другите витрини. След разместване купувачът е принуден да разглежда стелажите в търсене на нужния продукт, като пътьом си взима и други неща, които му грабват окото.

Подходящо осветление

Известно е, че най-добре се продават банани с определен оттенък на кората. Това правило работи и с други плодове и зеленчуци – и собствениците на магазини го знаят много добре. Проблемът с липсата на „идеален“ оттенък може да се реши с помощта на подходящо осветление.

Изкуствено търсене

Да вземем за пример стелажите със сокове. Някога забелязвали ли сте, че на някои места в стройните редици се появяват празни участъци? Заради тях ни се струва, че стоката е качествена и се продава добре – следователно и ние можем да я пробваме. Само че тези празни участъци обикновено се аранжират от служителите на супермаркета, които по този начин създават видимост за търсене на дадения продукт.

Манипулиране на неуверените хора

Огледалата, разположени в магазините извън пробните, играят важна роля в продажбите. Ако човек не се чувства уверен в себе си или просто не изглежда твърде добре, постоянният сблъсък с отражението му постоянно ще му напомня за неговите недостатъци и на практика ще го принуди да си купи нещо ново, с което да подобри външния си вид.

Контраст

Да кажем, че на един рафт има два чайника със сходни характеристики. Но единият от тях струва 40 лв., а другият – 50. Продажбите на „евтиния“ чайник са високи, но по-скъпият практически не се купува. Защо? Защото, когато пазаруваме, ние не мислим за реалната стойност на артикула, а за това доколко изгодна е покупката. в случая „скъпият“ чайник е сложен просто за контраст.