Автор
Woman.bg

Искам да отлетя на Марс, докато отмине Коледа

В два поредни текста ви представяме "за" и "против" рекламите около предстоящите светли празници.

1. ПРОТИВ


Ясно е, че не харесваме Свети Валeнтин заради милионите шоколадови сърца и червени балони/гащи/джуфки/рози и лицемерно опаковане на уж-любовта
. Но и Коледата отива натам. Не, че не уважаваме рождения ден на Христос, даже напротив. Но, когато червено-зелената вълна ни залее, а джингъл-белсът вече тече и от чешмата, се питаме къде всъщност изчезна духът от бутилката? И кога празниците се превърнаха в пълни пазарски кошници и празни банкови сметки?

Когато опаковката продава съдържанието, поне хайде моля, постарайте се тя да е оригинална! И като става въпрос за Коледа, драги рекламисти, темата е повече от благодатна. Не разбирам защо повечето от вас се държат като на кандидат-студентски изпит – писане по зададена тема с изсмукани средства, банални асоциации и клиширано въображение.

Помните ли филма „Боговете сигурно са полудели”? Там сред голи туземци от небето пада бутилка кока-кола. Отначало й се дивят, въртят, оглеждат и много бързо разбират за какво служи и какво удоволствие предизвиква. Е, аз по-ефективна реклама на бранд досега не съм гледала! А това е от преди има няма 30 години. И е филм. Не е реклама.

Но да се върнем на Коледата. Битката за вашите евентуални коледни бонуси или дай боже тринайста заплата става все по-ожесточена, но... скучна. Като кофти ремикс на хитово парче или напомпан с ефекти римейк на любим филм. Сюжетът на Рождество е най-старата и най-разказвана история. Но днес е толкова преобразен, изкривен, манипулиран, изпразнен от смисъл, че ми се иска да отлетя на Марс докато отмине коледната истерия. Съдържанието на този сюжет е просто и може да се каже с три думи – раждане на надеждата.

Няма да навлизам в детайли на евангелската трактовка, за да не изпадна в излишна догматика, но ще ви питам едно – какво празнувате вие на Коледа? И след това, ще ви попитам още – къде намирате вие вашата надежда?

Днешните коледни реклами искат да ни пробутат идеята за Коледа, заменяйки я с нейната опаковка. Най-смислените коледни рекламни кампании нямат нищо общо с продукта, който продават, а с чувствата, които всички копнеем да изпитаме по Коледа. Те определено не са свързани с първичните ни потребности, а с нещо от надстройката.

Обожавам рекламите на Джон Люис! Хвърлете им по едно око – ето това е моята Коледа – неочаквана, изобретателна, любяща и пълна с искрящо въображение! Те са кратки филми с трогателни истории, перфектна музика, брилянтна и семпла визия, и с онова топло и неподправено усещане като онова от любимия ни филм Love Actually. И, да, в тях има много деца. Изглежда спекулативно подкупно, но не е. Защото Коледа е раждане на дете.

А, и да не забравя – проявете въображeние тази Коледа, пуснете си малко качествена музика – If On A Winter's Night на Стинг от 2009-та , да речем, или американските джаз класики от 50-те, или поне Франк Синатра, Майкъл Бубле и Тони Бенет. Благодаря за вниманието!

Автор: Кремена Димитрова