Woman.bg

България се оказа родина на най-големия динозавър

Български учени направиха сензационно откритие у нас. Археолозите от Природонаучния музей към БАН се натъкнаха на кост, принадлежала на динозавър от групата на титанозаврите – най-големите динозаври, обитавали Земята.

Екзеплярът е стигал 37 м и е тежал над 100 тона, разкриха експертите пред камерите на bTV. Костта е изровена близо до Трън в район със седименти от периода горна креда.

След хистологично проучване изследователите стигнали до извода, че става дума за джуджевиден титанозавър, а най-големите от този вид са известни под названието аржентинозаври, които стигали 37 м. Нашият е по-малък, но все още е трудно да се определи точният му размер само по една кост, споделя гл. ас. Латинка Христова.

Кои са аржентинозаврите?

Аржентинозаврите са вид титанозаври, сочени до момента като най-големите динозаври, обитавали някога планетата. На ръст стигали до 37 м, а теглото им варирало между 6 и 108 тона. При излюпването си бебетата тежали 5 кг. Аржентинозаврите били тревоядни. Според учените те не дъвчели тревата и листата, а директно ги гълтали, като самата храна преминавала през дългите им шии и се смилала в стомаха им чрез специфични бактерии.

Припомняме, че именно такива добре запазени кости бяха открити през 2014 г. в Аржентина. Изследването тогава доказа, че са принадлежали именно на най-големия титанозавър на планетата. Само бедрото му, забележете, достигало до впечатляващите 2,43 м. Същият този екземпляр тогава бе обявен за най-големият динозавър на планетата.

За България е същинска находка откритието, че по нашите земи е стъпвал динозавър - представител на гигантите на Земята, макар и да иде реч за по-малък размер.

Сравнение между човек и аржентинозавър, Източник: Wikipedia

Според гл. ас. Христова по-малкият размер може да се дължи на факта, че по онова време Европа е представлявала комплекс от различни по размер острови.Тъй като островът, който този екземпляр е обитавал, предполага да е бил с по-малка площ, напълно логично е и храната да е била по-малко. Ето защо динозаврите по тези места ставали по-дребни в сравнение със събратята си от другата страна на Земята.

Археолозите се надяват при предстоящите разкопки да открият по-добре запазени останки, на които си личат и краищата на костите. Те са най-важни, тъй като по тях има оформени ставни повърхности, а в случая разполагат с няколко фрагмента на средна част на кост, поясняват още гл. ас. Христова и колегата й Владимир Николов.

Надеждата на учените, че ще попаднат на още ценни находки се крепи най-вече на факта, че тук условията били изключително благоприятни за съществуването и оцеляването на такива красиви екзепляри.

Ние пък им стискаме палци и вярваме, че скоро и в България ще се радваме и наслаждаваме на още великолепни възстановки на динозаври в музея.

Четете още: Едно племе, което ще преживее апокалипсиса