Автор
Антония Михайлова

България на второ място по ПТП: Къде грешим?

България е на второ място в Европа в черната класация по катастрофи. Челното място оглавява Румъния. Ако това ще ни успокои, от началото на тази година досега – загиналите са с 37 души по-малко в сравнение с миналата година за същия период. Което е и причина да отстъпим първото място от 2017 г. на северната ни съседка.

Дали това не е все пак някакъв, макар и минимален, проблясък на осъзнаване? Или просто става дума за чиста проба случайност? Задаваме си тези въпроси и отново им обръщаме внимание, защото сме в началото на летния сезон, когато всички започват да пътуват много по-често и са принудени да шофират редом с всякакви джигити.

Само за сравнение... В европейските страни средно се отчитат 49-50 убити на 1 млн., докато у нас става дума за двойно по-голяма цифра – 95-98?! Ако трябва да се позовем на статистиката на Пътната полиция, основната причина за ПТП, безспорно, е превишената скорост!

Сред най-честите виновници за смъртта по пътищата се оказват и т.нар. служебни шофьори, които нерядко си позволяват да шофират със скорост над допустимата. Причинители за ПТП редовно стават и шофьори, намиращи се под влиянието на алкохолни или наркотични вещества.

На какво дефакто се дължи този резултат, който въпреки малкия лъч надежда, продължава да бъде все така плашещ и тревожен? Къде грешим, когато шофираме? И изобщо къде трябва да търсим разковничето на проблема?

За да намери отговор на горните въпроси българска застрахователна фирма се зае с проучване на рисковото поведение зад волана – т.нар. Индекс за безопасно шофиране (Safe Drive Index).

Според европейската статистика причина за 93% от пътнотранспортните произшествия с жертви през 2017 г. са човешките грешки...

Социологът Яна Спасова от фирмата, изготвила изследването, отбелязва три вида:

- Пропуски;

- Грешки, свързани с липса на познания или допълнителни умения;

- Нарушения, при които умишлено или неволно се пренебрегват законовите правила.

Изследването разкрива още, че повечето хора се определят като нерискови шофьори, а останалите – като рискови. Именно това самочувствие допринася до голяма степен за неправилно поведение на пътя, посочва от своя страна Лазар Георгиев, изпълнителен директор на застрахователната фирма, поръчала изследването.

А ето как изглежда диаграмата на ситуациите с висок риск:

- Пропуски: 55% от шофьорите спират рязко;

- Грешки: 36% от шофьорите предприемат рисково изпреварване;

- Нарушения: 47% от тях пренебрегват ограниченията на скоростта.

Усилията за преодоляване на този болен за обществото ни проблем трябва да бъдат положени преди всичко от страна на всички онези, които седят зад волана и решават съдбите на хората на пътя!

При липса на добро желание, възпитание и милосърдие, Законът е този, който трябва да бъде прилаган в цялата си строгост и безкомпромисност! Колкото по-сериозни са санкциите, толкова по-голям ще е шансът да се завърнем живи от пътя, а не в ковчег...

Четете още: Когато не уважим мъката на другите: На живо сме, как се чувствате?