На 18 февруари вечерта в иконичната лондонската зала Роял Албърт Хол под патронажа на херцога на Кеймбридж - Принц Уилям - се проведе раздаването на 71-ите Британски награди за филмово и телевизионно изкуство БАФТА. Призовете често са разглеждани като предвестник на „Оскар“, защото традиционно отличават именно онези филми, които ще получат награда и в Лос Анджелис две седмици по-късно.

И въпреки че в последните няколко години има известно разминаване между отличените с БАФТА филми и онези, които предпочита Американската филмова академия, то поне по отношение на политическите послания, с които напоследък са заредени всички филмови церемонии, не се очаква да има генерални различия.

По време на церемонията звездите носеха пръстени и значки с хаштагове #TimesUp и #MeToo, с които гордо позираха. Мнозинството актьори и актриси, сред които сериозен брой известни холивудски имена, се появиха облечени в черно в подкрепа на движението срещу насилието – точно както и по време на раздаването на наградите „Златен глобус“ през януари.

Разбира се, церемонията беше изпълнена с речи за овластяването на жените и за поставяне на край на неравноправието на работното място. Но особено внимание привлече звездата на вечерта – американската актриса Франсис Макдорманд, която спечели наградата за най-добра женска роля за филма „Три билборда извън града". 60-годишната звезда не беше спазила „черния код“ при избора на тоалета си и обясни отказа да облече черна рокля с думите, че по принцип има „малко проблеми със спазването на правилата“. И все пак благодари на британците и обясни, че подкрепя напълно своите „сестри в черно“.

Едно е ясно: БАФТА предвещава съвсем сериозно, че по време на раздаването на „Оскар“ на 4 март отново ще станем свидетели на нови политически изяви за равноправие. Но няма ли да е малко прекалено ако и тогава Холивуд се облече в черно? Предстои да видим.

Водещ на церемонията този път беше актрисата Джоана Лумли, която стана първата жена, нагърбена самостоятелно със задачата да забавлява гостите. Цели 12 години поред това беше правомощие основно на британския комик Стивън Фрай.

Както е известно, БАФТА отличават както британски, така и световни филмови заглавия, прожектирани по екраните във Великобритания през 2017.

Най-много награди тази година – цели пет, получи филма „Три билборда извън града“.

Криминалната драма на британския драматург, сценарист и режисьор Мартин Макдона отнесе призовете за най-добър филм, за най-добър британски филм, за най-добра актриса, за най-добър оригинален сценарии и за най-добра поддържаща мъжка роля – на Сам Рокуел (когото познаваме основно от „Ангелите на Чарли“, „Убийството на Джеси Джеймс от мерзавеца Робърт Форд“ и „Железният човек 2“).

Филмът представлява сатирично-драматичен разказ за майка, която се опитва да намери справедливост за убийството на дъщеря си в един безучастен свят. За да привлече вниманието към неразрешения случай на убийството, тя наема три билборда край град Ебинг, Мисури. Участието на Уди Харелсън в ролята на ченге определено ще ви напомни на сцени от сериала „Истински детектив“. Филмът си заслужава гледането и защото е сред основните кандидати за „Оскар“ тази година с цели седем номинации.

За най-добра главна роля награда взе актьорът Гари Олдман, който се превъплъти в ролята на британския министър-председател Уинстън Чърчил във филма „Най-мрачният час“. Това е третата награда БАФТА на Олдман. Tой получи приза от блестящата Салма Хайек, която се опита да се пошегува, „награждавайки“ отново Франсис Макдорманд, преди да предаде статуетката на Олдман.

„Най-мрачният час“ проследява събитията от ранните дни на Втората световна война. Това е момент, когато падането на Франция е неизбежно, а Великобритания преживява „най-мрачния си час“, тъй като се бори срещу нарастващата опасност от инвазия на германците. Съдбата на Западна Европа е в ръцете на наскоро избрания министър-председател Уинстън Чърчил, който, както знаем от историята, се справя прекрасно с политическата и военна задача да опази максимално Острова от войната. Филмът вече излезе и по българските кина.



Снимка: Forum Film

При голям зрителски интерес у нас преминават и прожекциите на „Формата на водата“ - последният филм на Гилермо дел Торо, който на церемонията в Лондон получи награда БАФТА за най-добър режисьор. Тази полу-фантастична история за любовта между водно създание, създадено след научен експеримент, и истинска жена, вече докосна милиони сърца. Разказът на Дел Торо се случва на фона на прекрасна хипнотична музика, а композитор е Александър Деспла (с „Оскар“ за „Гранд хотел Будапеща“). Съвсем заслужено „Формата на водата“ беше отличен с БАФТА и за най-добра филмова музика.


Американската актриса Алисън Джани получи награда за най-добра поддържаща роля в „Аз, Тоня“. Биографичният филм представя историята на американската фигуристка Тоня Хардинг и скандала, в който е забъркано нейното име при нападение срещу нейната съперничка за Олимпийските игри Нанси Кериганза.

Филм-продължение на култова фантастична история от 80-те години, и „Блейд Рънър 2049“ не остана подминат в раздаването на тагодишните награди БАФТА . Роджър Дийкинс спечели четвъртия британски приз в своята кариера. В случая - за най-добра сценография и визуални ефекти в този фантастичен трилър на режисьора Денис Вилньов по книгата на Филип К. Дик „Сънуват ли андроидите електроовце?“.

Специална награда за цялостен принос към кинематографията получи известният режисьор сър Ридли Скот за неизброимите си постижения още от времето на първия „Блейд Рънър“, излязъл през 1982 година. Ридли Скот оставя сериозна диря в съвременното кино още с филми като „Телма и Луиз“, „Гладиатор“, „Ханибал“, „Американски гангстер“, „Прометей“, както и „Изход: богове и царе“ (2014) и „Марсианецът“ (2015). Неговият приз беше връчен от лично от Принц Хари.

Най-неочаквано наградата за най-добра изгряваща звезда отиде при Даниел Калуа. Това е единствената награда, която се отсъжда от публиката по време на церемонията. Младият актьор изглеждаше искрено изненадан от приза и сърдечно благодари на майка си за подкрепата й.

Калуа стана известен и на българската публика с излезлия миналата година по кината филм „Бягай“ (Get Out). Това е историята за чернокожо момче, което е поканено на гости при расистки настроените родители на своята бяла приятелка. Това е особено детайлно разработен трилър, чиито финал е почти абсурден – река от кръв. Но на фона на миналогодишните оскарови вълнения за мястото на чернокожите актьори в гилдията, филмът звучеше особено актуално през изминалата силно социална 2017-а.

Aвтор: Ема Иванова